יינות טבעיים, אורגניים וביו-דינאמיים - טרנד חולף או המלצת השף?

 
 

רייצ'ל מונטיפיורי

"טבעי", "אורגני"... אלו מילים שאנחנו שומעים יותר ויותר בעולם. כמעט בכל סופר מרקט תמצאו מחלקה או לפחות פינה מכובדת עבור מוצרים אורגניים.

מה אם אגיד לכם שלא רחוק היום, שבכל חנות יין או מסעדה תוכלו למצוא נישה ליינות טבעיים או אורגניים?

על פניו זה נשמע מדהים! זה יין... והוא טבעי או אורגני. אבל האם הוא בריא יותר? טעים יותר?

מה זה בעצם יין אורגני/ביו-דינמי/טִבעִי? ככל שעולם היין צועד לעבר תודעה אקולוגית הצרכנים נותרים עם יותר מילות מפתח ושאלות, כשההבחנה בין ההגדרות השונות לפעמים מבלבלת. המונחים מתארים לעתים קרובות תכונות חופפות אך לא ניתנות להחלפה. אז בואו נעשה סדר בבלאגן:

יין אורגני פירושו שהיין חייב להיות עשוי כולו מענבים אורגניים. מרכיבים נוספים המשמשים בתהליך ייצור היין אינם חייבים להיות אורגניים, אך לא ניתן לייצרם באמצעות חומרי הדברה או דשן סינטטי. השימוש בסולפטים גם הוא מוגבל.  (סולפטים נוצרים באופן ספונטני במהלך שלב התסיסה, אך רוב מוחץ של יינות שתשתו מכילים תוספת נכבדה של סולפטים ממקור חיצוני ותפקידם הוא לשמר את היין לאורך זמן ארוך יותר בבקבוק). קיימים כיום גופים שונים בעולם שמפקחים על הייצור האורגני, ולהם קריטריונים שונים לעמידה ברף האורגני וגם אייקונים/חותמות שונות אותן תמצאו על תויות היין שעומדים בהגדרה.

התוצאה? לרוב, אתם לא תחושו בהבדל משמעותי בין היין המוגדר אורגני לבין הלא אורגני. יש סברה שיין אורגני הוא טעים יותר - "labor of love". הכורם חייב להשקיע אקסטרה מאמצים על מנת לגדל גפן באופן אורגני, ללא שימוש בריסוסים כימיים, מה שמביא לגפן שמניבה פחות אשכולות, משמע הפרי מרוכז יותר בטעמים ולרוב איכותי יותר.

יין ביו-דינאמי הגישה הביו-דינאמית לחקלאות פותחה על ידי פילוסוף רוחני אוסטרי בשם רודולף שטיינר בשנות העשרים. שטיינר סבר שעלינו לראות בכרם - הגפנים ,האדמה, הצמחים ובעלי החיים האחרים שסביבו - כמכלול אקולוגי וכאורגניזם חי שלם. החקלאים משתמשים בשיטות חקלאות ביו-דינמיות כדי להימנע מחומרי הדברה או דשן כימי, והם עושים זאת על ידי גידול סוגים שונים של צמחיה סביב הגפנים. הם אפילו יגזמו את הגפן על בסיס לוח שנה שלוקח בחשבון את מחזורי הירח ואת מיקומם של השמש וכוכבי הלכת.

התוצאה? כמו במקרה של יין אורגני, לא תרגישו בהבדל משמעותי. אבל, בגלל ההשקעה היוצאת דופן של היינן והכורם הכרוכה בגידול בשיטה הביו-דינאמית, יכול להיות מאוד שהפרי שהגפן תניב והתוצר הסופי יהיו טובים יותר, פחות תעשייתיים ומהונדסים. כמובן שזה רחוק מלהיות חקוק בסלע ויש המון מרכיבים אחרים בתהליך עשיית היין שמשפיעים לא פחות על טעמו ואיכותו.

יין טבעי (natural wine) גדל ומיוצר בהתערבות מינימלית וללא תוספים. הוא מיוצר מענבים הגדלים בכרם אורגני, או ביו דינמי תוך שימוש בענבים שלא רוססו בחומרי הדברה. זו תנועה שהולכת וגדלה של יצרני יין קטנים ברובם ו"אנרכיסטים" בחלקם, שמחפשים את החזרה למקורות, לטבע, ודחיה של העולם המתועש.

הרעיון הוא שיין טבעי מיוצר מבלי להוסיף או לגרוע דבר. שיטת ייצור זו פירושה שהיין תסס באופן טבעי ללא שמרים או תוספים חיצוניים כגון: חומרים מזינים של שמרים או סולפטים.  תזכרו, יין טבעי תמיד יהיה גם אורגני, אך יין אורגני לא בהכרח יהיה יין טבעי. לא קיימים חוקים ברורים לגבי ההגדרה של יין טבעי, ולא קיימים גופים שאוכפים אותה, מה שגורם לאינטרפטציות שונות בין יצרן ליצרן. מה שחשוב זה שכולם  מניפים את דגל ה"ללא התערבות" ונותנים לענבים עצמם את את הבמה.

התוצאה? בהחלט שונה מרוב מה שאנחנו מכירים. אין דרך לתאר את זה מלבד שהיין "חי" במלוא מובן המילה. היין יהיה עכור יותר, הוא ישנה צבע, צורה וטעם באופן מהיר בכוס או בבקבוק. בטעימה אולי תחשבו לעצמכם למה היין מקולקל? ובמחשבה שנייה, וואו זה טעים!  המסקנה העיקרית ביינות טבעיים, הוא שהמוצר הסופי שונה. לטובה או לרעה זה אתם תחליטו. אני אישית אוהבת לשתות יינות טבעיים כי הם בעליי אופי ונוכחות. יש גיוון רחב ומרגש ביינות טבעיים שממכר.

 

זאת סקירה מהירה וקולעת על עולם של יינות שמיוצרים בגישה חקלאית שמיטיבה עם הסביבה, הטבע, האדם, ובעיקר היין . אני מקווה שתכניס בכם ציפייה והתרגשות לקראת היין הטבעי הראשון שתטעמו. אז האם זה טרנד חולף? אם תשאלו אותי... זה פה כדי להישאר.

 

אזהרה: צריכה מופרזת של אלכוהול מסכנת חיים ומזיקה לבריאות