- SALE כל המוצרים
- אלכוהול כל המוצרים
- יין כל המוצרים
- בירה כל המוצרים
- קוקטיילים כל המוצרים
- מתנות ומארזים כל המוצרים
- אלכוהול לאירועים כל המוצרים
- EXPRESS כל המוצרים
- במיוחד בשבילך
הוויסקי היפני הפך לדארלינג של עולם האלכוהול. בואו ללמוד קצת על ההיסטוריה שלו ולהכריע בסוגיה: האם הבקבוקים היוקרתיים אכן עומדים בציפיות ובהייפ סביבם?
הוויסקי היפני הפך לדארלינג של עולם האלכוהול. בואו ללמוד קצת על ההיסטוריה שלו ולהכריע בסוגיה: האם הבקבוקים היוקרתיים אכן עומדים בציפיות ובהייפ סביבם?
זוהי תקופה קשה לחובבי הוויסקי היפני - הדרישות לייבוא והמכירות שלו נסקו במאות אחוזים בשנים האחרונות ומקשים מאוד על מציאת חלק מהמותגים. במקומות מסוימים בארה"ב ובאנגליה הם כה נדירים עד שברמנים מוזגים אותם אך ורק ללקוחות מועדפים, שידעו להעריך אותם בוודאות, במקום לקהל הרחב.
עם זאת, זו תקופה נפלאה לגלות בה את הוויסקי היפני. שני המותגים הגדולים ביותר - סאנטורי וניקה, מייצרים וויסקי חדש ללא הרף ומזקקות קטנות ומשפחתיות נפתחות חדשות לבקרים ומייצרות וויסקי ראוי להערכה. הודות לכך, לצרכנים ברחבי העולם יש גישה לוויסקי היפני כעת מאי פעם. נענה כבר עכשיו על השאלה ששאלנו בהתחלה - כן, הם עומדים בציפיות ושווים את ההייפ סביבם. למה?
לוויסקי היפני יש מגוון רחב להפליא של טעמים וניחוחות, החל מוויסקי קליל למתחילים, ועד למותגים עשירים בצבע קרמל המזכירים בורבון משובחים ואפילו כאלה בניחוחות כבוליים שיספקו כל חובב סקוטש מעושן מהאי איילה. המורכבות הזאת עונה על ציפיותיהם וקולעת לטעמם של חובבי וויסקי ברחבי העולם, במיוחד על אלה של חובבי הוויסקי הסקוטי. תכף ניגע גם בזה.
מומלץ להאמין לבאזז. נבחרת הוויסקי היפניים.
סיפורו של הוויסקי היפני מתחיל בוויסקי סקוטי. ע"פ ספרו של דומיניק רוסקרואו (Whisky Japan 2016), ראשיתו של הוויסקי היפני הייתה כבר ב-1918. באותה שנה הגיע יפני בשם מסטאקה טקצורו לסקוטלנד כדי ללמוד את אמנות זיקוק וויסקי סינגל מאלט. ב-1923 שינג'יו טוריי, בעליה של חברת סאנטורי הקים את המזקקה הראשונה ביפן - ימזאקי, ושכר את שירותיו של טקצורו. דרכיהם של השנים התפצלו מאוחר יותר. טוריי הפך לבעליה של חברת סאנטורי (שחולשת כיום על מזקקות ימזאקי, האקושו, צ'יטה והיביקי) ואילו טקצורו הקים את חברת ניקה, שבבעלותה המזקקות יואיצ'י ומיאג'יקיו.
הודות להשפעתו של הוויסקי הסקוטי, היפנים מאייתים וויסקי כמו הסקוטים - whisky, ורבים מהמותגים משתמשים בשעורה לייצור הוויסקי ומעשנים אותו עם כבול, המיובאים מסקוטלנד. עם זאת, היצרנים היפנים משתמשים במים ובשמרים מקומיים כדי להעניק לוויסקי ניואנסים מקומיים. רבים מהם גם מיישנים את הוויסקי בחביות עץ מסוג מיזונארה יפני, המעניק לו מרקם חלק כמשי ותווים פירותיים ומתובלים. מאפיינים אלה מסתבר, קוסמים לא רק לחיך היפני אלא גם לחיך המערבי.
שנות המחסור וההתאוששות
עד לאחרונה, וויסקי יפני לא קיבל כמעו תשומת לב, בטח שלא לעומת הוויסקי הסקוטי והאירי. אחת הסיבות העיקריות לכך היה המיתון המתמשך ששרר ביפן במהלך שנות ה-90. היוקרה והראוותנות היו בין הדברים הראשונים שהיפנים ויתרו עליהם במהלך התקופה הזאת, מה שגרם למזקקות רבות להיסגר ולמלאי הוויסקי היפני להתדלדל.
יפן התאוששה לאיטה, מזקקות חדשות נפתחו, סאנטורי וניקה המשיכו לייבא את הוויסקי שלהן לארה"ב ואירופה והם החלו לצבור הערכה ואז, ב-2014, ג'ים מוריי - מבקר הוויסקי הנחשב ביותר בעולם, הכריז על הימקאזי כעל הסינגל מאלט הטוב ביותר בעולם והוויסקי היפני קיבל את תשומת הלב הראויה לו שוב.
כדי לעמוד בדרישות הייצור ומכיוון שסינגל מאלטים צריכים זמן מינימאלי להתיישנות, ניקה וסאנטורי החלו לייצר וויסקי ללא הצהרות גיל, כדי לתת תשובה לסינגל מאלטים המיושנים. המשקאות החדשים משמרים את אותו איזון נהדר בין התווים המעושנים, הפירותיים והמתובלים שהוויסקי המיושן הציע ולכן על אף שהסרת הצהרות הגיל מבקבוקי הוויסקי הייתה צעד נועז, היא לא פגעה באיכות המשקאות.
עם זאת, ההמלצה שלנו היא כזאת: אם אתם רואים וויסקי יפני מיושן עם הצהרת גיל עליו, תחטפו אותו כמה שיותר מהר, לא בטוח שתזכו לראות אותו שוב באותו מחיר או בכלל…
מאחלים לכם לראות את הוויסקי הזה במקום אחר חוץ מבתמונה הזאת
הברמנים היפנים הפכו את הגשות הוויסקי לאמנות בפני עצמה. כך תמזגו אותו בבית:
קררו כוס לואו בול בפריזר עד שהיא מתכסה באדי קרח. המנעו מלחמם אותה עם כף היד - עדיף להחזיק אותה בחלק התחתון והעבה יותר.
הצגת הבקבוק: הורידו את הבקבוק מהמדף, נגבו אותו עם מגבת נקייה במידת הצורך. אחזו בו בשליש התחתון כך שהתווית שלו תהיה ברורה למי שמולכם. אחיזה נכונה תאפשר למפרק כף היד לכם חופש תנועה גדול ותנועה חיננית יותר.
הורידו את הפקק בתנועה מהירה אך אל תניחו אותו עדיין! קודם כל למזוג